ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
5. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΕΣ
Ε. ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ.
‘’ Στην καρδιά των φιλικών ή καθαρά κοινωνικών μας σχέσεων, εκεί παραμονεύει μια εχθρότητα στιγμιαία θεραπευμένη, αλλά επαναθεραπευόμενη σε παροξυσμούς και ξαφνιάσματα’’.
Marcel PROUST [1871-1922].‘’Guermantes Way’’.
‘’Το πεπρωμένο [η μοίρα] επιλέγει τις σχέσεις σου,εσύ επιλέγεις τους φίλους σου’’.
ABBE’ JACQUES DELILLE [1738-1813]. ‘’Malheur et pitie’, I ‘’.
‘’ Είναι μια μελαγχολική αλήθεια, ότι ακόμα και οι πιο σπουδαίοι άνθρωποι έχουν ευτελείς σχέσεις’’.
CHAPLES DICKENS [1812-1870]. ‘’Mr. Bagnet’’.
Οι Δημόσιες Σχέσεις. Ένας σύγχρονος «προφήτης» της επικοινωνίας, ο καθηγητής του πανεπιστημίου του Toronto, oMarshall Mc Luhan, υποστήριξε ότι κάθε νέο επικοινωνιακό μέσο μεταβάλλει το ψυχικό (psychic) περιβάλλον των χρηστών. Συγκεκριμένα το περιβάλλον τούτο, επιβάλλει ένα ιδιαίτερο τρόπο της πρόσληψης και εμπέδωσης των αντιλήψεων και του τρόπου των σκέψεων. Το περιβάλλον λοιπόν επιφέρει σε τελική ανάλυση σαν αποτέλεσμα της στατικής ή δυναμικής του λειτουργίας, να ελέγχει το σχηματισμό των πεποιθήσεων κάθε τομέα [πολιτική ψυχολογία] σε τέτοιο βαθμό, που ελάχιστοι υποψιάζονται. Ο «μακλαχανισμός» χωρίζει τα μαζικά μέσα σε«ζεστά» που είναι οι κινηματογραφικές ταινίες και τα «κρύα»που είναι η τηλεόραση. Υποστηρίζεται ότι ο παρακολουθών μία κινηματογραφική ταινία έχει το ρόλο της κάμερας, ενώ ο τηλεθεατής λειτουργεί σαν μία οθόνη της τηλεόρασης. Οι εν λόγω θεωρίες δέχθηκαν κριτικές, γιατί κατηγορήθηκαν ότι είναι απροσάρμοστες και αναχρονιστικές στις νέες πραγματικότητες, παράλογες, γεμάτες μυστικοπάθεια (mystical) , επειδή θεωρήθηκε ‘ότι εισάγουν ένα διανοουμενισμό τύπου «pop-art». Ο ρόλος της έντυπης επικοινωνίας διασώθηκε διαχρονικά ακόμα κι όταν σημειώθηκε «η έκρηξη» της τεχνολογίας της διαστημικής εποχής. Οι απρόβλεπτα τεράστιες εξελίξεις στους χώρους της μουσικής παραγωγής και της επικοινωνίας της φωτογραφίας, άνοιξαν νέους δρόμους προς τους διευρυνόμενους ορίζοντες της επικοινωνίας στον κλάδο των πολιτικών ψυχολογικών επιχειρήσεων και όχι μόνο. Η λειτουργία της αναλογικής, ψηφιακής, δορυφορικής, ιδιωτικής, δημόσιας και καλωδιακής τηλεόρασης (Teletext, Videotext), οιVideoconferences (τηλεδιασκέψεις) και η κινητή τηλεφωνία, δημιούργησαν στερεότυπα που έφεραν την «οικιακή» παγκοσμιοποίηση σε όλα τα μήκη και τα πλάτη, του «παγκόσμιου χωριού». Χάριν συντομίας θα αναφερθούν τρία ενδεικτικά παραδείγματα. Αρχικά ενδιαφέρει το είδος των τηλεοπτικών εκπομπών, όπως τούτο κατηγοριοποιείται ανάλογα, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν «εξειδικευμένα» εμπορικά κανάλια. Τα τελευταία προβάλλουν αποκλειστικά σ’ όλο το πρόγραμμά τους, marketing – πωλήσεις διαφόρων υλικών και άυλων προϊόντων. Όπως είναι οι θρησκευτικές δοξασίες και κηρύγματα, που πωλούν με τη σειρά τους το φόβο και τις ελπίδες για τη μετά θάνατο ζωή, κινηματογραφικές ταινίες, αθλητικά γεγονότα (ράγκμπι, μπέιζμπολ, αυτοκινητιστικούς αγώνες, τένις κλπ).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου